کامپیوتر گیم یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای گیمرهای حرفه‌ای و مبتدی است. برای خرید کامپیوتر گیم معیارهای مهمی را باید در نظر داشته باشید. اینکه تصمیم به خرید کامپیوتر گیمینگ میان رده، بالارده یا ارزن دارید فرقی در توجه به فاکتورهای اصلی و مهم ندارد. بلکه آنچه تفاوت ایجاد می‌کند کیفیت، قدرت پردازش و قیمت است. بر این اساس در این مقاله علاوه بر توجه به رده کامپیوترهای گیمینگ، سعی می‌کنیم چک لیست جامعی از راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ را ارائه کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست محتوا

14 مورد
  1. تفاوت کامپیوتر گیمینگ با کامپیوتر معمولی چیست؟
  2. کامپیوتر گیمینگ بالا‌رده به چه معنا است؟
  3. کامپیوتر گیمینگ میان‌رده چیست؟
  4. مهمترین نکات خرید کامپیوتر گیمینگ کدام است؟
  5. 1- پردازنده مرکزی؛ مغز اصلی کامپیوتر!
  6. مادر برد؛ معیاری حساس و مهم در راهنمای خرید کامپیوتر میان‌رده و بالارده!
  7. کارت گرافیک؛ اصلی‌ترین قطعه برای دریافت تصاویر باکیفیت!
  8. هارد دیسک؛ SSD سریع‌ترین هارد شناخته‌شده در بازار!
  9. سیستم خنک‌کننده؛ فاکتوری مهم برای ماندگاری و دوام کامپیوتر گیمینگ!
  10. حافظه موقت؛ فاکتوری هم برای آدرس دهی سریع پردازنده‌ها!
  11. منبع تغذیه؛ انرژی قطعات باید به اندازه و کافی باشد!
  12. کیس؛ کیس‌های بزرگ بهترین گزینه برای گیم است!
  13. مانیتور؛ تجربه بصری باکیفیتی داشته باشید!
  14. بهترین کامپیوتر گیمینگ را کجا بخریم؟ از کارشناسان گامالوپ مشاوره بگیرید!

تفاوت کامپیوتر گیمینگ با کامپیوتر معمولی چیست؟

قطعات اصلی کامپیوترهای معمولی و گیمینگ یکی است. اما در عین حال تفاوتی‌هایی در قدرت گرافیک و مشخصات کامپیوتر گیمنگ وجود دارد. از جمله تفاوت‌های کامپیتور گیمینگ با معمولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدرت گرافیکی بالا
  • سیستم خنک‌کننده قوی‌تر
  • قطعات با دوام
  • کیس بزرگ‌تر
  • کولر مناسب برای پردازنده
  • پاور مرغوب و بادوام
  • و غیره

لازم به ذکر است که یک سیستم معمولی با قطعات متوازن و قوی می‌تواند جوابگوی نیاز شما به گیم باشد. اگر گیم برای شما یک تفریح کوتاه است می‌توانید با توجه به راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ، از سیستم‌های معمولی پرقدرت استفاده کنید. اما در صورتی که گیم بخش بزرگی از فعالیت روزانه شما است، به فکر خرید یک سیستم مناسب باشید. در ادامه همراه با گامالوپ فاکتورهای اصلی و مهم خرید کامپیوتر گیم را بررسی می‌کنیم.

کامپیوتر گیمینگ بالا‌رده

کامپیوتر گیمینگ بالا‌رده به چه معنا است؟

در راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ بالارده سیستمی معرفی می‌شود که بتواند به بهترین نحوه از پس تمام نرم‌افزار و برنامه‌ها برآید. کامپیوتر گیمینگ بالارده تمام نرم‌افزارهای چند منظوره را پشتیبانی کرده و همزمان چیدن برنامه را بدون هیچ مسئله‌ای اجرا و جابه‌جا می‌کند. سیستم‌های گیمینگ بالا‌رده با قدرت پردازش گرافیکی بالا، سیستم خنک‌کنندگی فوق العاده، حافظه کوتاه‌مدت قوی و غیره، برنامه و بازی‌های فوق سنگین را پشتیبانی می‌کنند. سیستم‌های گیمینگ بالا رده قیمت بالاتری دارند و اغلب مورد پسند گیمرهای حرفه‌ای است.

کامپیوتر گیمینگ میان‌رده چیست؟

در راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ میان رده سیستمی معرفی می‌شود که بتواند کارهای روزمره را در کنار اجرای بازی‌ها به خوبی پشتیبانی کند. سیستم گیمینگ میان‌رده توانایی اجرای بازی‌های نسل نهم را با تنظیمات معمولی و بالا دارد. همچنین نیازهای وب‌گردی، نمایش فایل‌ها، اجرای بسیاری از نرم‌افزارهای سنگین، نمایش فیلم و صوت و غیره را بدون اختلال، پاسخ می‌دهد. سیستم‌های گیمینگ میان رده مورد پسند اغلب گیمرهای حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و مبتدی است. قیمت کامپیوتر گیمینگ میان رده کمتر از کامپیوترهای گیمینگ بالارده است.

مهمترین نکات خرید کامپیوتر گیمینگ کدام است؟

قبل از خرید و انتخاب کامپیوتر گیمینگ باید اطلاعات کافی از مشخصات فنی سیستم‌های گیمینگ داشته باشید. شما باید بدانید که CPU، پردازنده گرافیکی، سیستم خنک‌کنندگی و غیره چیست و چه کاربردهایی دارد. تا با آگاهی کامل، برای خرید کامپیوتر گیمینگ اقدام کنید.

لازم به ذکر است که در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات تخصصی، می‌توانید با متخصصین مجموعه گامالوپ ارتباط بگیرید و راهنمای لازم را دریافت کنید. در ادامه 11 مورد از مهمترین فاکتورهای سیستم گیمینگ را بررسی می‌کنیم.

پردازنده مرکزی؛ مغز اصلی کامپیوتر!

1- پردازنده مرکزی؛ مغز اصلی کامپیوتر!

CPU یا پردازنده مرکزی در واقع مغز کامپیوتر است. اجرای برنامه‌ها، محاسبات و اقدامات سیستم از طریق پردازنده مرکزی مدیریت می‌شود. CPU یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم است. عملکرد و راندمان کلی سیستم به قدرت پردازنده و تناسب قدرت CPU با دیگر قطعات دیگر بستگی دارد. با توجه به ورود پردازنده‌های گرافیکی اینتل به بازار، توصیه می‌شود سیستم‌هایی با قابلیت پردازنده مرکزی اینتل را خریداری کنید.

لازم به ذکر است که برای اجرای بازی‌های PSN نیز به مانیتورهای گیم، با قدرت گرافیک بالا دارید. با خرید اکانت قانونی ps5 به بهترین بازی‌های پلی استیشن جدید و پرطرفدار دسترسی دارد. اما اجرای باکیفیت و لذت‌بخش بازی‌ها نیاز به مانیتور گیم باکیفیت و قوی دارد.

مادر برد؛ معیاری حساس و مهم در راهنمای خرید کامپیوتر میان‌رده و بالارده!

مادر برد یا برد اصلی در واقع مرکز ارتباطات کامپیوتر است. بخش‌های مختلفی از کامپیوتر روی مادربرد سوار می‌شود. مادربرد در اصل یک تخته مدار الکتریکی است. وظیفه اصلی مادر برد، اتصال اجزا به هم و تأمین انرژی الکتریکی آن‌ها است. انتخاب مادربرد بسیار وابسته به قدرت پردازنده مرکزی است.

در واقع به دلیل پیچیدگی ارتباط مادر برد با پردازنده، گرافیک، کارت حافظه و غیره، بهتر است قبل از انتخاب مادربرد، با متخصصان این حوزه مشورت کنید. متخصصین بر اساس نوع نیاز و بودجه‌ای که دارید ماردبرد و پردازنده مرکزی متناسب را به شما معرفی می‌کنند.

کارت گرافیک؛ اصلی‌ترین قطعه برای دریافت تصاویر باکیفیت!

کارت گرافیک ابزای برای رندرگرفتن یا خروجی تصاویر بر روی کامپیوتر است. کارت گرافیک یکی از اصلی‌ترین سخت‌افزارها برای دریافت تجربه تصاویر باکیفیت است. خرید کارت گرافیک باکیفیت و قوی برای گیمرها و تولید‌کنندگان محتوای تصویری بسیار اولویت دارد. در واقع کارت گرافیک تأثیری مستقیم بر پردازش گرافیکی تصاویر دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با کارت گرافیک می‌توانید مقاله لینک شده مهمترین تفاوت GPU با کارت گرافیک در چیست را مطالعه کنید.

هارد دیسک؛ SSD سریع‌ترین هارد شناخته‌شده در بازار!

هارد دیسک؛ SSD سریع‌ترین هارد شناخته‌شده در بازار!

هارد دیسک (Hard Disk Drive) یا به اختصار HDD یک حافظه دائمی برای ذخیره داده‌های مورد پردازش کامپیوتر است. هارد SSD نسبت به هارد دیسک‌های رایج، کیفیت و سرعت بالاتری داشته و برای کامپیوترهای گیمینگ بالارده و میان‌رده توصیه می‌شود. هارد SSD روی سرعت فریم بازی‌ها تأثیر ندارد. اما سرعت بارگذاری بازی‌ها را بالا برده و روند خواندن اطلاعات مورد نیاز در هنگام بازی را بدون وقفه کامل می‌کند.

سیستم خنک‌کننده؛ فاکتوری مهم برای ماندگاری و دوام کامپیوتر گیمینگ!

سیستمی که قرار است ساعت‌های متمادی روشن باشد یا اینکه پردازش‌های سنگینی انجام دهد نیاز به سیستم خنک‌کنندگی قوی و مناسب دارد. در واقع یکی از عوامل فرسودگی قطعات کامپیوتری گرما است. در حداقل‌ترین حالت کامپیوترهای گیمینگ باید دارای دو فن ورودی هوا و یک فن خروجی برای ایجاد هوای مثبت دورن کیس باشند.

انتخاب سیستم خنک‌کنندگی مناسب می‌تواند بر روی دوام و عمر مفید کامپیوتر بسیار اثرگذار باشد. برای دریافت راهنمایی در زمینه انتخاب بهترین سیستم خنک‌کنندگی کامپیوترهای گیمینگ می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های 06152370253 و 09302227675 با متخصصین مجموعه بزرگ گامالوپ تماس بگیرید.

حافظه موقت؛ فاکتوری هم برای آدرس دهی سریع پردازنده‌ها!

حافظه موقت یا RAM امکان انتقال و آدرس‌دهی سریع را برای پردازنده‌ها فراهم می‌کند. هرچه حافظه موقت قوی‌تر باشد، فرآیند محاسبات سریع‌تر و سرعت کامپیوتر بالاتر می‌رود. بین حافظه موقت، عملکرد پردازنده مرکزی و پشتیبانی مادربرد، ارتباطی متقابل وجود دارد. اجرای برنامه و بازی‌های سنیگن با گرافیک بالا نیاز به حافظه موقت قوی در کنار پردازنده و مادربرد قدرتمند دارد. 16 گیگا بایت رم با چینش دو کاناله 8 گیگابایتی می‌تواند نیاز کاربران به کامپیوتر گیمینگ بالارده و میان‌رده را به خوبی پاسخ دهد.

لازم به ذکر است که علاقمندان به بازی‌های پلی استیشن برای دریافت امکانات و امتیازات ویژه، نیاز به خرید گیفت کارت و اشتراک‌های جدید دارند. با خرید اشتراک پلاس اکسترا و پلاس پریمیوم می‌توانید از قابلیت‌های جدید شرکت سونی برخوردار شوید.

منبع تغذیه؛ انرژی قطعات باید به اندازه و کافی باشد!

منبع تغذیه؛ انرژی قطعات باید به اندازه و کافی باشد!

منبع تغذیه یا POWER وظفه تأمین انرژی مورد نیاز قطعات را به عهده دارد. پاور ضعیف می‌تواند عمر مفید قطعات را به شدت کاهش دهد. پاور باید بتواند انرژی مورد نیاز قطعات را با توجه به قدرت همان قطعات تأمین کند. بر این اساس در  راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ باید به میزان خروجی پاور بر اساس وات توجه کنید.

کیس؛ کیس‌های بزرگ بهترین گزینه برای گیم است!

تمام قطعات کامپیوتر گیمینگ در کیس جا می‌گیرند. تعداد پروت‌ها، سیستم خنک‌کنندگی، خروجی هدفون، ورودی میکروفون، جنس قاب، نورپردازی، قیمت و طراحی کلی کیس‌ها متفاوت است. انتخاب کیس بیش از هر چیزی به سلیقه بستگی دارد. اما کیس‌های بزرگ یکی از بهترین انواع کیس برای گیم است. چرا که کیس گیمینگ باید بتواند گرمای حاصل از پردازش‌های سنگین قطعات را تعدیل و چرخش هوا و خنک سازی قطعات را به خوبی پشتیبانی کند. با اجرای بهترین بازی های آنلاین کامپیوتر مدت طولانی روشن است. پس کیس باید بتواند در کنار کارکرد قوی، ماندگاری قطعات را تأمین کند.

مانیتور؛ تجربه بصری باکیفیتی داشته باشید!

مانیتور؛ تجربه بصری باکیفیتی داشته باشید!

داشتن کامپیوتر گیم بدون نمایشگری قدرتمند و باکیفیت، هیچ معنایی ندارد. تجربه بصری از بازی‌ها و مشاهده فیلم و تصاویر در اصل وابسته با داشتن مانیتوری باکیفیت است. مواردی مانند رزولوشن، نرخ تازه‌سازی تصاویر، زمان واکنش، اندازه صفحه نمایش، انواع پنل‌های نمایشگر، سیستم گیمینگ 4k و غیره از جمله مواردی است که هنگام خرید مانیتور گیمینگ باید به آن توجه کنید. برای دریافت اطلاعات کامل و دقیق از مانیتور گیم می‌توانید مقاله لینک شده راهنمای خرید مانیتور برای گیم و ادیت را مطالعه کنید.

بهترین کامپیوتر گیمینگ را کجا بخریم؟ از کارشناسان گامالوپ مشاوره بگیرید!

در این مقاله چک لیست کاملی از راهنمای خرید کامپیوتر گینیمگ را بررسی و نکات مهم و ضروری خرید بهترین کامپیوتر گیمینگ را بیان کردیم. برندها و مدل‌های متفاوتی برای هر کدام از قطعات کامپیوتر گیمینگ در بازار وجود دارد. انتخاب قطعات و جمع کردن کامپیوتر گیمینگ مناسب بیش از هر چیزی به دریافت اطلاعات درست و دقیق از متخصصین نیاز دارد.

در همین راستا است که پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان، میان‌رده یا بالا رده با متخصصین مجموعه گامالوپ تماس بگیرید. گامالوپ یکی از مراجع اصلی در حوزه فروش اکانت قانونی، گیفت کارت پلی استیشن، کنسول‌های پلی استیشن، لپ تاپ گیمینگ، دسته بازی، مانیتور گیم، هدفون گیمینگ و دیگر محصولات گیم پلی است. همراه با گامالوپ بهترین‌ها را با مناسب‌ترین قیمت داشته باشید!