تفاوت GPU با کارت گرافیک

فهرست محتوا

6 مورد
  1. پردازنده گرافیکی چیست؟ GPU هسته پردازش های گرافیکی است!
  2. کارت گرافیک (Graphics Card) چیست؟ رابطی برای مانیتور و سیستم!
  3. تفاوت GPU با کارت گرافیک؛ پردازنده گرافیکی یکی از قطعه‌های کارت گرافیک است!
  4. انواع پردازنده گرافیکی؛ از کارت گرافیکی اختصاصی برای برنامه‌های سنگین استفاده کنید!
  5. مقایسه انواع کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر؛ کدام یک برای شما مناسب است!
  6. راهنمایی بیشتر را از متخصصین مجموعه گامالوپ بخواهید!

مهمترین تفاوت GPU با کارت گرافیک در چیست؟

یکی از رایج‌ترین مسائل در شناخت مشخصات فنی دنیای کامپیوتر، سردرگمی بین اصطلاحات و کلمات اختصاری است. در بیشتر موارد دو اصطلاح GPU و کارت گرافیک به جای هم استفاده می‌شوند. این در حالی است که جدا از هم بوده و هر کدام کارکرد خاص خود را دارند. اما به راستی تفاوت GPU با کارت گرافیک در چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به معرفی GPU و کارت گرافیک بپردازیم و مهم‌ترین تفاوت آن‌ها را با هم بیان کنیم. پس تا انتها با گامالوپ همراه باشید.

پردازنده گرافیکی چیست؟ GPU هسته پردازش های گرافیکی است!

GPU مخفف (Graphical Processing Unit) است. GPU یک پردازنده تخصصی است. وظیفه GPU پردازش گرافیک در کامپیوتر است. در واقع GPU هسته پردازش‌های گرافیکی به شمار می‌رود. بیشترین بار کاری در مورد گرافیک‌های درون بازی یا هر نوع رندر گرافیکی بر عهده GPU است.

Graphical Processing Unit برای کار با داده‌های بصری طراحی شده است. CPU از RAM استفاده و GPU از VRAM استفاده می‌کند. مادربرد RAM و CPU را به هم متصل می‌کند. این در حالی است که GPU و VRAM از طریق کارت گرافیک به هم متصل می‌‌شوند.

برخی از بازی‌های ویدیویی گرافیک سنگینی دارند و GPU کار پردازش سنگین گرافیکی این بازی‌ها را به عهده دارد. لازم به ذکر است که با خرید اشتراک پلاس اکسترا می‌توانید به امکانات ویژه بازی‌های پلی استیشن دسترسی داشته باشید و نهایت لذت را از بازی‌های محبوب دنیا ببرید.

کارت گرافیک چیست

کارت گرافیک (Graphics Card) چیست؟ رابطی برای مانیتور و سیستم!

کارت گرافیک قطعه‌ای است که بین صفحه نمایش و کامپیوتر ارتباط ایجاد می‌کند. کارت گرافیک فقط از GPU تشکیل نشده است. بلکه علاوه بر پردازنده گرافیکی (GPU) قطعات دیگری مانند حافظه ویدئویی، PCB، کانکتورها و خنک‌کننده را نیز دربرمی‌گیرد. در واقع کارت گرافیک داده‌های گرافیکی موجود در کامپیوتر را به تصاویر قابل نمایش در مانیتور تبدیل می‌کند. کارت گرافیک قدرت وضوح تصویر، مدیریت سایه‌ها، نمایش نور، تعداد فریم در ثانیه و توان رندر چند ضلعی‌ها را به عهده دارد.

اگر به بازی‌های ویدیوئی علاقه دارید با خرید اکانت قانونی ps4 و مانیتور گیم با قدرت گرافیک بالا؛ می‌توانید تجربه‌ای ناب و به‌یادماندنی از بازی‌های پرطرفدار و محبوب دنیا داشته باشید.

تفاوت GPU با کارت گرافیک؛ پردازنده گرافیکی یکی از قطعه‌های کارت گرافیک است!

مهم‌ترین تفاوت GPU با کارت گرافیک به وظیفه یا کارکرد آن‌ها در کامپیوتر مرتبط است. GPU بخشی از کارت گرافیک است که مسؤلیت اصلی پردازش گرافیک را به عهده دارد. کارت گرافیک قطعه‌ای است که به کمک GPU و چند قطعه دیگر، تصاویر گرافیکی را به نمایش درمی‌آورد.

GPU تولید شده توسط شرکت‌های پردازنده گرافیکی nvidia و AMD است. در حالی که کارت گرافیک محصول نهایی است که توسط شرکت‌های بزرگی مانند ایسوس، مک، ام اس آی و غیره تولید می‌شوند. بازی‌های رایانه‌ای سال 2021 و 2022 به گونه‌ای ساخته شده‌اند که برای اجرای باکیفیت‌تر به کارت گرافیک قوی نیاز دارند. با کارت گرافیک قدرتمند از جدیدترین و بهترین بازی های استیم رایگان لذت می‌برید.

انواع پردازنده گرافیکی

انواع پردازنده گرافیکی؛ از کارت گرافیکی اختصاصی برای برنامه‌های سنگین استفاده کنید!

پس از بررسی تفاوت GPU با کارت گرافیک لازم است اطلاعاتی از انواع پردازش کننده گرافیکی را داشته باشید. برای معرفی انواع پردازنده گرافیکی معمولاً به تقسیم‌بندی کارت گرافیک می‌پردازند. کارت گرافیک در واقع یک قطعه سخت‌افزای است که از طریق یک اسلات PCIe روی مادربرد با بقیه کامپیوتر ارتباط برقرار می‌کند. در حالت کلی کارت گرافیک به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • کارت گرافیک مجزا یا اختصاصی
  • و کارت گرافیک یکپارچه

هر کدام از انواع کارت گرافیک خروجی متفاوتی را برای سیستم خواهند داشت. از کارت‌های گرافیک مجزا یا اختصاصی در بیشتر موارد برای لپ تاپ گیمینگ یا کارهای سنگین گرافیکی استفاده می‌شود.

با داشتن حساب کاربری پلی استیشن می‌توانید به بهترین بازی‌های محبوب دنیا دسترسی داشته باشید. اگر تاکنون برای ساخت حساب کاربری یا اکانت پلی استیشن اقدام نکرده‌اید می‌توانید مقاله لینک شده آموزش ساخت اکانت پلی استیشن 4 را مطالعه کنید.

مقایسه انواع کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر؛ کدام یک برای شما مناسب است!

در مقایسه انواع کارت گارفیک لپ تاپ یا کامیپوتر به بررسی کارت گرافیکی مجزا و یکپارچه می‌پردازیم. کارت گرافیکی مجزا در یک محفظه خارجی نصب شده و از طریق کابل و پورت Thunderbolt 3 به رایانه متصل می‌شود. در کارت گرافیک یکپارچه، پردازنده هر دو هسته CPU و GPU روی یک قالب نصب می‌شود. یعنی GPU با CPU فضا و حافظه‌ای مشترک دارند.

کارت گرافیک یکپارچه از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمد است اما حافظه مختص به خود را نداشته و قدرت گرافیکی پایین‌تری دارد. بر این اساس در اغلب موارد برای کارهای سنگین گرافیکی یا بازی‌های جدید ویدیوئی بهتر است که از کارت گرافیک اختصاصی استفاده کنید. کارت گرافیک یکپارچه در اغلب موارد برای فعالیت‌های عادی روزمره مانند وب گردی، تماشای فیلم، پخش موسیقی، کارهای اولیه فتوشاپ و غیره مناسب است.

برای دستیابی به امکانات ویژه بازی‌های پلی استیشن باید اقدام به خرید گیفت کارت کنید. برای کسب اطلاعات کافی از گیفت کارت می‌توانید مقاله آموزش شارژ کردن گیفت کارت ps4 را مطالعه کنید.

تفاوت GPU با کارت گرافیک

راهنمایی بیشتر را از متخصصین مجموعه گامالوپ بخواهید!

در این مقاله کارت گرافیک و پردازنده گرافیکی را تعریف و مهم‌‎ترین تفاوت GPU با کارت گرافیک را بررسی کردیم. GPU در واقع هسته پردازش‌های کرافیگی و یکی از قطعات کارت گرافیک است. کارت گرافیک نیز قطعه‌ای است که به کمک GPU و چند قطعه دیگر، تصاویر گرافیکی را بر روی مانیتور به نمایش درمی‌آورد.

در این مقاله سعی کردیم سؤالات شما را در زمینه تفاوت کارت گرافیک و پردازنده گرافیکی پاسخ دهیم. اما اگر ابهامات یا سؤالات تخصصی‌تری دارید می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های 06152370253 و 09302227675 با متخصصین مجموعه بزرگ گامالوپ تماس بگیرید.

گامالوپ همراه با تیم تخصصی خود یکی از مراجع اصلی فروش اکانت قانونی، گیفت کارت پلی استیشن، کنسول‌های پلی استیشن، لپ تاپ گیمینگ، دسته بازی، مانیتور گیم، هدفون گیمینگ و دیگر محصولات گیم پلی است. همراه با گامالوپ بهترین‌ها را تجربه کنید.