پلی استیشن 4 با 5 چه تفاوت هایی دارد؟ کامل‌ترین مقایسه را بخوانید!

تفاوت پلی استیشن 4 و 5

فهرست محتوا

10 مورد
  1. مقایسه مشخصات فنی؛ مهمترین بررسی پلی استیشن ۴ و 5!
  2. مقایسه پلی استیشن ۴ و ۵ از نظر کیفیت صدا و تصویر؛ K8 را نیز  تجربه خواهید کرد!
  3. مقایسه گرافیکی PS4 و PS5؛ قدرت پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 تقریباً 8 برابر است!
  4. قیمت پلی استیشن 4 در مقایسه با پلی استیشن 5
  5. فضای ذخیره‌سازی در پلی استیشن 4 و 5؛ حافظه SSD عملکرد بهتری دارد!
  6. تفاوت بازی‌های پلی استیشن 5 و پلی استیشن ۴
  7. مقایسه کنترلر PS4 و PS5؛ حس واقعی‌تری را تجربه کنید!
  8. نسخه‌های پلی استیشن 4 در مقابل پلی استیشن 5
  9. پلی استیشن 5 بهتر است یا پلی استیشن 4؟ کیفیت پلی استیشن ۴ و 5 را بسنجید!
  10. گامالوپ یکی از مراجع اصلی فروش پلی استیشن در ایران؛ قبل از خرید مشاوره بگیرید!

بهترین خبر برای علاقمندان به گیم و بازی‌های رایانه‌ای ارتقا کنسول و بازی‌ها است. با رونمایی و عرضه پلی استیشن 5 کمپانی سونی اعلام کرد که PS5 جایگزینی برای پلی اسیتشن 4 است. اما همچنان پلی استیشن 4 در میان طرفداران جایگاه خاص خود را دارد.

به همین دلیل اغلب گیمرها هنگام خرید، بین انتخاب PS4 یا PS5 دچار ابهام یا سردرگمی می‌شوند. در همین راستا در این مقاله با مقایسه کاملی از مشخصات، ویژگی‌ها، قیمت و دیگر موارد به بررسی تفاوت‌های پلی استیشن 4 و 5 می‌پردازیم تا در انتخاب نهایی شما را کمک کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

مقایسه مشخصات فنی؛ مهمترین بررسی پلی استیشن ۴ و 5!

با نگاهی به مشخصات فنی پلی استیشن 5 می‌توان فهمید که کمپانی سونی به خوبی روی قابلیت‌های پلتفرم جدید خود به خوبی کار کرده است. اما کنسول PS5 معماری متفاوتی داشته و مقایسه تمامی مشخصات فنی بین پلی استیشن 5 و 4 صحیح نیست. در جدول زیر به صورت خلاصه مقایسه پلی استیشن 4 پرو با پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 را می‌بینید.

 

پلی استیشن 4 پلی استیشن 4 پرو پلی استیشن 5
پردازنده مرکزی 8 هسته جگوار با فرکانس 1.6 گیگاهرتز 8هسته جگوار با فرکانس 2.1 گیگاهرتز 8 هسته و 16 رشته فرکانس تا 3.5 گیگاهرتز
خروجی ویدیویی P1080 K4 K4 با نرخ به روز رسانی 120 هرتز و K8
درایو اپتیکال Blue-ray Blue-ray Ultra HD Blue-ray
حافظه داخلی 500 گیگابایت یا 1 ترابایت HHD 1 ترابایت HHD 825 گیگابایت SSD (قابل شخصی‌سازی)
حافظه خارجی هارد HHD از نوع 2.5 اینچی و USB HHD هارد HHD از نوع 2.5 اینچی و USB HHD اسلات Nvme SSD و USB HHD
RAM 8 گیگابایت GDDR6 8 گیگابایت GDDR6 16 گیگابایت GDDR6
پردازنده گرافیکی 18 واحد محاسباتی با فرکانس 800 مگاهرتز و 1.84 ترافلاپس 36 واحد محاسباتی با فرکانس 911 مگاهرتز و سرعت 4.2 ترافلاپس 36 واحد محاسباتی (CU) با فرکانس 2.23 گیگاهرتز و 10.3 ترافلاپس

 

یکی از تفاوت‌های فنی موضوع CU است. تعداد واحدهای محاسبه CU در پلی استیشن 5 با پلی استیشن 4 پرو برابر است. اما تراکم ترانزیستوری پلی استیشن 5 بیشتر است. در نتیجه CU در PS5 قدرتمندتر است. حافظه داخلی بهتر، قابلیت پشتیبانی از دیسک‌های حجیم‌تر، رزولوشن بالاتر، قطعات محاسباتی سریع‌تر و غیره از جمله مشخصات ویژه پلی اسیتشن 5 است. در ادامه همراه با گامالوپ به بررسی هر کدام از مشخصات فنی می‌پردازیم.

مقایسه پلی استیشن ۴ و ۵ از نظر کیفیت صدا و تصویر

مقایسه پلی استیشن ۴ و ۵ از نظر کیفیت صدا و تصویر؛ K8 را نیز  تجربه خواهید کرد!

کنسول‌های پلی استیشن 5 نسبت به پلی استیشن 4 از نظر رزولوشن پیشروتر بوده و آینده‌نگری بهتری داشته است. به گونه ای که با پشتیبانی کیفیت K8 و به روز رسانی 120 هرتز پیش بینی ارتقا سطح کیفیت مانیتور و تلویزیون ها را نیز در نظر گرفته است.

در حال حاضر پلی استیشن 5 از کیفیت تصویر K4 و K8 که با وجود کابل HDMI 2.1 رفرش‌ریت متنوعی دارد، پشتیبانی می‌کند. پلی استیشن 4 خروجی P1080 و پلی استیشن 4 پرو کیفیت K4 را به گیمرها ارائه می‌کند. از نظر نیز پلی استیشن 5 صدای سه بعدی با افکت را به خوبی پشتییانی می‌کند.

در واقع با تکنولوژی جدید پلی اسیتشن 5 و خرید اکانت قانونی بازی‌های جذاب و پرطرفدار اوقات گیم را با نهایت کیفیت صدا و تصویر سپری می‌کنید.

مقایسه گرافیکی PS4 و PS5؛ قدرت پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 تقریباً 8 برابر است!

تعداد CU و سرعت کلارک در پلی استیشن 5 بیشتر از 4 است. اما تفاوت اصلی پردازنده گرافیکی پلی استیشن 4 و 5 در ترافلاپس است. ترافلاپس یک اصطلاح مهم برای کنسول‌ها است. PS4 با تعداد 18 واحد محاسباتی با فرکانس 800 مگاهرتز می‌تواند 1.84 ترافلاپس را به سیستم تحویل دهد. اما PS5 با 36 واحد محاسباتی میزان 10.3 ترافلاپس را به خود اختصاص داده است.

با این حساب می‌توان گفت که قدرت پردازنده گرافیکی پلی استینش 5 تقریباً 8 برابر پلی استیشن 4 است. شرکت سونی در کارت گرافیک جدید خود توانسته عملکرد گرافیکی نسل نهم کنسول‌ها خود را تا حد زیادی ارتقا و به Clock Speed بالاتری نیز برسد. با ارتقا کارت گرافیک نسل نهم کنسول‌ها شما می‌توانید بهترین بازی های پلی استیشن 5 را خریداری و تجربه خوشایندی را از بازی داشته باشید.

قیمت پلی استیشن 4 در مقایسه با پلی استیشن 5

قیمت PS5 در مقایسه با PS4 بیشتر است. با توجه به بهبود و ارتقا مشخصات فنی، منقطی به نظر می‌رسد که قیمت پلی استیشن 5 بیشتر باشد. همچنین از آنجا که کنسول نسل نهم اغلب بازی‌های نسل هشتم را نیز پشتیبانی می‌کند، قیمت بیشتری دارد.

البته لازم به ذکر است که نسخه استاندارد پلی اسیتشن 5 قیمت بالاتری نسبت به نسخه دیجیتال PS5 دارد. اما در حالت کلی با توجه به رنج قیمت‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو، دیده می‌شود که اختلاف قیمت پلی اسیتشن 5 و پلی استیشن 4 پرو در قبال کارکرد آن زیاد نیست. برای استعلام قیمت دقیق PS5 و PS4 می‌توانید از طریق شماره تماس‌های 06152370253 و 09302227675 با کارشناسان گامالوپ ارتباط بگیرید.

فضای ذخیره‌سازی در پلی استیشن 4 و 5؛ حافظه SSD عملکرد بهتری دارد!

معماری و ساخت کنسول‌های نسل نهم نسبت به کنسول‌های نسل هشتم بسیار متفاوت است. در واقع با نگاهی به مشخصات فنی و مقایسه کنسول نسل 8 و 9 متوجه می‌شوید که ظرفیت ذخیره سازی در PS5 175 گیگابایت کمتر از PS4 است.

در یک نگاه ممکن است به نظر برسد که به جای ارتقا، فضای ذخیره در کنسول نسل نهم کاهش یافته است. اما نکته قابل توجه استفاده از یک حافظه SSD سفارشی‌سازی شده با پهنای باند 5.5 گیگابایتی برای پلی استیشن 5 است. فضای ذخیره‌سازی در کنسول نسل نهم فراتر از فضای ذخیره فلش است. در واقع SSD عملکرد سریع‌تری نسبت به هارد دیسک PS4 دارد.

تفاوت بازی‌های پلی استیشن 5 و پلی استیشن ۴

تفاوت بازی‌های پلی استیشن 5 و پلی استیشن ۴

کنسول نسل هشتم لیست منحصربفرد و ممتازی از بازی‌های فوق‌العاده دارد مانند Until Down، God Of War، Blood Borne و غیره دارد. اما کمبودی بابت بازی‌های پلی استیشن 5 نیز نخواهید داشت. شما می‌توانید تجربه بازی‌هایی پرطرفداری مانند Demon’s Soule، Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، God Of War Ragnarok، Horizon Forbidden West و غیره را داشته باشید.

خبر بسیار خوب این است که به لطف قابلیت Backward Compatibility بازی‌های نسل هشم روی پلی اسیتشن 5 قابلیت نصب و دانلود دارد. در بیشتر مواقع تجربه بازی‌های پلی استیشن 4 روی پلی استیشن نسل جدید تجربه ناب‌تری را نیز ایجاد می‌کند. بازی‌های پلی استیشن مانند لیست مهم‌ترین و بهترین بازی‌های ایکس باکس وان طرفداران بسیاری دارد و گیمرهای حرفه‌ای نمرات خوبی به بازی‌ها داده‌اند.

مقایسه کنترلر PS4 و PS5؛ حس واقعی‌تری را تجربه کنید!

دسته کنسول‌های نسل نهم و هشتم شرکت سونی تا حد زیادی شبیه به هم است. اما تفاوت‌های بسیاری نیز با هم دارد. از جمله مزایای اصلی کنترلر پلی استیشن نسل نهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جایگزین شدن دکمه Share با دکمه Create (با استفاده از دکمه Share می‌توانید به سرعت بازی را استریم کنید یا اسکرین شات بگیرید و به اشتراک بگذارید)
  • وجود میکروفون داخلی و جک هدفون
  • وجود اسپیکر یکپارچه
  • سنسور حرکت و تاچ پد خوب
  • عمر باتری بیشتر
  • بهره‌مندی از تریگرهای تطبیق‌پذیر

در دسته‌های جدید شرکت سونی به سراغ طراحی جدید Dual Sense رفته است. به لطف طراحی جدید و تریگرهای تطبیق‌پذیر، بازیکنان می‌توانند حس واقعی‌تری داشته باشند. به عنوان مثال زمانی که زه یک کمان را می‌کشید به خوبی می‌توانید توان واقعی کشش زه را حس کنید.

نسخه‌های پلی استیشن 4 در مقابل پلی استیشن 5

پلی استیشن 4 در سال 2013 در یک نسخه ارائه شد و بعدها دو نسخه پرو و اسلیم به PS4 اضافه شد. اما PS5 در سال 2019 رونمایی و در همان ابتدا در دو نسخه دیجیتال و استاندارد به بازار عرضه شد. نسخه استاندارد در واقع دارای دیسک داریو است. اما نسخه دیجیتال کاملاً آنلاین بوده و باید بازی‌های را به صورت آنلاین خریداری کنید .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت‌ نسخه‌های PS5 می‌توانید مقاله لینک شده کدام نسخه پلی استیشن ۵ بهتر است را مطالعه کنید.

پلی استیشن 5 بهتر است یا پلی استیشن 4؟ کیفیت پلی استیشن ۴ و 5 را بسنجید!

در نگاه اول با توجه به مشخصات فنی و بالا بودن سطح کیفیت Play Station5 نسبت Play Station4 خرید پی اس 5 به‌صرفه‌تر و منطقی‌تر به نظر می‌رسد. کمپانی سونی نیز در زمان رونمایی محصولش، PS5 را جایگزینی برای PS4 قلمداد کرد.

اما لازم به ذکر است که هر دو دستگاه در حال حاضر لیست بی‌نظیری از بازی‌ها را داشته و قابلیت‌های خاص خود را دارند. همچنین با توجه به امکانات و کیفیت PS4 به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها از رده خارج شود. هر چند که ارتقا کیفیت و آینده‌نگری در  PS5 به خوبی دیده می‌شود. اما در حالت کلی شما باید بر اساس شرایط و مقدار بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید از بین پلی استیشن 4 و 5 یکی را انتخاب کنید.

گامالوپ یکی از مراجع اصلی فروش پلی استیشن در ایران

گامالوپ یکی از مراجع اصلی فروش پلی استیشن در ایران؛ قبل از خرید مشاوره بگیرید!

در این مقاله سؤال پلی استیشن 4 با 5 چه تفاوت‌هایی دارد را پاسخ داده و هر کدام از تفاوت‌ها را بررسی کردیم. PS5 نسبت به PS4 مشخصات فنی بالاتری داشته و کیفیت پردازنده گرافیکی، کیفیت روزولوشن، فضای ذخیره‌سازی، معماری دسته ها و غیره بسیبار ارتقا یافته است. بر اساس ارتقا کیفیت، قیمت پلی استیشن 5 نیز بیشتر از پلی استیشن 4 است.

پیشنهاد ما این است که قبل از خرید پلی استیشن از تیم تخصصی گامالوپ مشاوره بگیرید تا بنا به شرایط و بودجه‌ای که دارید بهترین کنسول اورجینال را خریداری کنید. در ضمن حتما توجه داشته باشید که کنسول را از مراجع اصلی و معتبر خریداری کنید.

گامالوپ همراه با تیمی تخصصی خود از سال 1394 تاکنون یکی از مراجع اصلی فروش کنسول پلی استیشن، اکانت قانونی، گیفت کارت پلی استیشن، لوازم جانبی گیم و دیگر محصولات گیم پلی است. شما می‌توانید با پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته از همراهی کارشناسان گامالوپ برخوردار و با خریدی مطمئن، تجربه خوشایندی را از کنسول نسل جدید و قدیم داشته باشید. همراه با گامالوپ از بازی‌های خود نهایت لذت را ببرید.