راهنمای خرید CPU گیمینگ؛ بهترین cpu گیمینگ را انتخاب کنید!

انتخاب پردازنده مناسب برای گیم یا کارهای گرافیکی یکی از اولویت‌ها برای گیمر و گرافیست‌ها است. عوامل مختلفی بر روی انتخاب بهترین CPU گیمینگ اثر گذار است. CPU یکی از حیاتی‌ترین قطعات سیستم محسوب می‌شود. بر این اساس باید در زمان خرید CPU، بهتر است نکات مهم و ضروری را بشناسید. در همین راستا می‌خواهیم راهنمای خرید CPU گیمینگ را بررسی و بهترین CPU‌ گیمینگ را معرفی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست محتوا

14 مورد
  1. CPU گیمینگ چیست؟ مغز سیستم را نامیده می‌شود!
  2. معیارهای انتخاب بهترین CPU گیمینگ
  3. 1- برند CPU؛ دو غول اصلی بازار پردازنده‌های مرکزی رقابت سنگین و نزدیک به هم دارند!
  4. 2- شناخت نام‌گذاری پردازنده‌ها؛ راهنمای خرید سی پی یو اینتل و ای ام دی را مطالعه کنید!
  5. 3- سازگاری چیپست و پردازنده مرکزی
  6. 4- سوکت اتصال پردازنده و میزان سازگاری آن
  7. 5- سرعت کلاک و اور کلاکینگ؛ قابلیت تنظیم دستی سرعت فرکانس!
  8. 6- رشته‌های پردازنده؛ توانایی اجام دستورات چندگانه در یک زمان!
  9. 7- هسته پردازنده؛ پردازنده 4 تا 8 هسته‌ای برای گیم کافی است!
  10. 8- توان حرارتی و کولینگ؛ سیستم خنک‌کننده عمر پردازنده را بیشتر می‌کند!
  11. بهترین پردازنده‌های گیمینگ ارزان؛ مناسب کاربری معمول و رایج روزمره!
  12. بهترین cpu برای کارهای گرافیکی و بازی با بودجه متوسط
  13. بهترین CPU گیمینگ با بودجه‌ای مناسب
  14. راهنمایی بیشتر برای خرید بهترین CPU گیمینگ را از مجموعه گامالوپ بخواهید!

راهنمای خرید CPU گیمینگ

CPU گیمینگ چیست؟ مغز سیستم را نامیده می‌شود!

CPU مخفف Central Processor Unit به معنای پردازنده مرکزی است. سی پی یو در واقع مغز سیستم به شمار می‌رود. کار اصلی CPU پردازش داده‌ها، انجام محاسبات و اجرای برنامه‌‌ها است. بر این اساس CPU در کنار کارت گرافیک می‌تواند تا حد زیادی بر روی عملکرد سیستم اثر گذار باشند.

CPU یک تراشه کوچ مربع یا مستطیل شکل است که بر روی مادر برد وصل می‌شود. در زمان مطالعه راهنمای خرید مادربرد گیمینگ با قطعات متصل به برد اصلی سیستم آشنا می‌شوید. پردازنده مرکزی یکی از قطعات اساسی برای اجرای بازی‌ و برنامه‌های گرافیکی است. در ادامه همراه با مجموعه گامالوپ فاکتورهای اصلی خرید پردازنده مرکزی گیمینگ را بررسی می‌کنیم.

معیارهای انتخاب بهترین CPU گیمینگ

خرید پردازنده مناسب نیازمند شناخت مشخصات فنی و مهندسی CPU است. بر این اساس به شرح فاکتور و معیارهای مهم انتخاب بهترین CPU گیمینگ می‌پردازیم.

1- برند CPU؛ دو غول اصلی بازار پردازنده‌های مرکزی رقابت سنگین و نزدیک به هم دارند!

اولین موضوعی که در خرید پردازنده مرکزی مورد توجه قرار می‌گیرد، برند یا همان پلتفرم است. بازار پردازنده‌های کامپیوتری در دنیا با نام دو برند اصلی Intel و AMD شناخته می‌شود. رقابت هر دو برند بسیار نزدیک است. هر دو برند از پردازنده‌های قدرتمند در بازار محسوب می‌شوند.

در زمان خرید CPU باید توجه داشته باشید که برند پردازنده با برند مادر برد یکی باشد. یعنی اگر مادربرد سیستم شما از پلتفرم اینتل است، CPU نیز باید اینتل باشد. توجه داشته باشد که به لحاظ کیفیتی و قدرت پردازش هر دو برند بسیار به هم نزدیک بوده و فرق چندانی با هم ندارند. همچنین نیاز نیست که حتما پردازند قدرتمند و گران قیمتی را خریداری کنید. خرید سری پنجم از پردازنده‌های اینتل یا ای ام دی می‌تواند جوابگوی برنامه و بازهای سنگین شما باشد.

2- شناخت نام‌گذاری پردازنده‌ها؛ راهنمای خرید سی پی یو اینتل و ای ام دی را مطالعه کنید!

دو برند پردازنده مرکزی در خط تولید خود سری‌های مختلفی از CPU را تولید و به بازار عرضه کرده‌اند. سری اتلون، رایزن، تردریپر، ایپک، پنتیوم و غیره از جمله سری‌های تولید پردازنده است. هر سری نیز با کاربردهای مختص به خود شناخت می‌شود. معمولاً برای بازی و کارهای گرافیکی از دو سری رایزن و اینتل کور استفاده می‌شود.

هر مدل از سری‌های پردازنده مرکزی نامگذاری‌های خاصی دارد. با استفاده از نامگذاری‌ها می‌توان اطلاعات کاملی از CPU را به دست آورد. به عنوان مثال در نام گذاری پردازنده مدل AMD Ryzen 5 3600X از برند ای ام دی سری ریزن، عدد 5 نشان دهنده خانواده پردازنده و عدد 3 نشانه دهنده نسل پردازنده است. هرچه عدد نسل، بالاتر باشد امکانات پردازنده بیشتر و مصرف انرژی آن کمتر است. عدد 6 معرف سطح کارایی و عملکرد پردازنده است. دو عدد 00 نشان دهنده شماره مدل و حرف X نشانگر مجهز بودن پردازنده به قابلیت XFR یا محدوده فرکانس است.

3- سازگاری چیپست و پردازنده مرکزی

چیپست مجموعه‌ای از مدارات است که اتصال تمامی کامپوننت‌های سخت‌افزاری را به همدیگر امکان‌پذیر می‌کند. تعداد پورت‌های USB، اتصالات SATA، اسلات رم و اسلات PCLE به وسیله چیپست تعیین می‌شود. همچنین قابلیت پشتیبانی از ویژگی‌هایی مانند اورکلاکینگ، قابلیت‌های Crossfire و StoreMI ای‌ام‌دی، SLI انویدیا و یا Optane اینتل، توسط چیپست تعیین می‌شود. بر این اساس سازگاری چیپست و CPU مهم است.

گیمرها به خوبی می‌دانند علاوه بر خرید CPU و کارت گرافیک مناسب، نیاز به خرید اکانت ps4 و PS5 دارند. برای خرید اکانت قانونی و دریافت اطلاعات کافی می‌توانید با کارشناسان مجموعه گامالوپ ارتباط بگیرید.

4- سوکت اتصال پردازنده و میزان سازگاری آن

فاکتور بعدی که باید به آن بسیار دقت کنید سوکت‌های پردازنده و میزان سازگاری آن با مادر برد است. سوکت اتصالات پردازنده باید با چیپست مادر برد همخوانی داشته باشد تا بتوانید از پردازنده مرکزی خود استفاده کنید.

5- سرعت کلاک و اور کلاکینگ؛ قابلیت تنظیم دستی سرعت فرکانس!

سرعت کلاک یا فرکانس سرعت پردازنده را نشان می‌دهد. بالا بودن سرعت کلارک به بهبود عملکرد نرم افزارها کمک می‌کند. اما بالا فرکانس لزوماً به معنای سرعت بیشتر نیست. سرعت کلاک پردازنده‌ها به دو صورت سرعت پایه و سرعت حداکثری بیان می‌شوند. سرعت پایه همان سرعت کلاک است.

برای رسیدن به سرعت حداکثری باید اقدام به اورکلاک کرد. اورکلاک یک اقدام برای تنظیم دستی فرکانس پردازنده است. در بسیاری از پردازنده‌های امروزی قابلیت اورکلاک پیش‌بینی شده است. سیستم‌های جدید با قابلیت اورکلاک، سیستم خنک‌کنندگی قوی داشته و با مادر برد نیز سازگاری دارند.

6- رشته‌های پردازنده؛ توانایی اجام دستورات چندگانه در یک زمان!

رشته‌های پردازنده در واقع دستوراتی است که یک هسته می‌تواند به صورت همزمان انجام دهد. اگر یک پردازنده شش هسته‌ای با شش رشته داشته باشید، هر هسته می‌تواند یک دستور را انجام دهد. اما اگر یک سیستم با پردازنده شش هسته‌ای داشته و هر هسته بتواند دو دستور را انجام دهد، شما یک پردازنده شش هسته و 12 رشته خوهید داشت.

تعداد رشته‌های پردازنده نشان دهنده قدرت بالاتر و روان‌تر در انجام عملیات است. اما باید توجه داشته باشید که بالا بودن تعداد رشته‌ها لزوماً تأثیر بسیاری بر سطح کیفیت اجرای بازی‌ها نخواهد داشت. خرید یک پردازنده شش هسته و شش رشته نیز می‌تواند به خوبی نیاز شما را پاسخ دهد.

در صورت نیاز به دریافت راهنمایی در زمینه خرید بازی‌های سال، خرید اشتراک پلاس اکسترا، خرید گیفت کارت و غیره می‌توانید با کارشنسان گامالوپ ارتباط بگیرید.

7- هسته پردازنده؛ پردازنده 4 تا 8 هسته‌ای برای گیم کافی است!

هسته یا (CORE) یک پردازنده کوچک است. کار اصلی هسته‌ها انجام عملیات و پردازش آن‌ها به صورت همزمان است. هرچه تعداد هسته‌ها بالاتر باشد، قدرت پردازش داده‌ها بیشتر است. اگر بازی‌های گرافیکی سنگین یا برنامه‌های سنگین را بر روی سیستم خود اجرا می‌کنید، از پردازنده‌هایی با هسته‌های بالاتر استفاده کنید. اما در حالت معمول برای بازی و گرافیک، خرید پردازنده 4 تا 8 هسته‌ای کافی است.

8- توان حرارتی و کولینگ؛ سیستم خنک‌کننده عمر پردازنده را بیشتر می‌کند!

گرمای سیستم باید بتواند توسط سیستم خنک‌کننده خارج شود. عملکرد سیستم خنک‌کننده بر روی سرعت کلارک پردازنده اثر گذار است. برای سیستم‌های گیمینگ در اغلب موارد وجود دو فن لازم است. اما در حالت کلی تعداد فن‌ها به قدرت پردازنده ارتباط دارد. توان حرارتی با میزان مصرف انرژی پردازنده نیز مرتبط است. بالا بودن توان حرارتی به معنای مصرف انرژی بیشتر است. بر این اساس داشتن سیستم کولینگ مناسب برای خنک کردن پردازنده در کامپیوترهای گیم مهم است.

بهترین پردازنده‌های گیمینگ ارزان؛ مناسب کاربری معمول و رایج روزمره!

بهترین پردازنده‌های گیمینگ ارزان برای افرادی مناسب است که می‌خواهند کارهای روزمره خود را با سرعت مناسبی انجام دهند. پردازنده‌های گیمینگ ارزان برای گیمرهایی مفید است که قصد اجرای بازی‌های بسیار سنگین را نداشته به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت نمی‌کنند. از بهترین پردازنده‌های گیمینگ ارزان می‌توان به دو مدل زیر اشاره کرد:

  • Intel Core i3-12100
  • AMD Ryzen 5 5600G

برای انتخاب پردازنده گیمینگ، دریافت راهنمای خرید پلی استیشن، دریافت مشاوره خرید اشتراک پلاس، راهنمای خرید مانیتور گیمینگ و غیره می‌توانید با کارشناسان مجموعه گامالوپ ارتباط بگیرید.

بهترین cpu برای کارهای گرافیکی و بازی با بودجه متوسط

در زمان دریافت راهنمای خرید CPU  گیمینگ، میزان بودجه بر انتخاب مدل پردازنده بسیار اثر گذار است. اگر بخواهید در حد متوسط هزینه کنید می‌توانید به خرید پردازنده با کارت گرافیک مشترک یا مجزا فکر کنید. پردازنده مجتمع با کارت گرافیک برای اجرای بازی‌های قدیمی و سبک‌تر و انجام کارهای روزمره مناسب است. از این دسته پردازنده‌ها می‌توان به مدل AMD Ryzen 5 5600G اشاره کنیم.

با خرید پردازنده و کارت گرافیگ مجزا در رده متوسط می‌توانید بازی‌های روز را با تنظیمات متوسط یا بالا اجرا کنید. مجزا بودن کارت گرافیک و پردازنده به شما کمک می‌کند که راندمان نسبتا خوبی را از سیستم دریافت کنید. مدل  Intel Core i5-12400 یکی از پردازنده‌های مناسب گیم با کارت گرافیک مجزا است.

بهترین CPU گیمینگ با بودجه‌ای مناسب

با پرداخت کمی هزینه بیشتر، می‌توانید پردازنده گیمینگ مناسب‌تری خریداری کنید. CPU گیمینگ با بودجه‌ای مناسب به بهترین شکل از پس اجرای تمام فرم‌افزارهای چند منظوره برآمده و توانایی اجرای چند برنامه همزمان بدون افت سرعت را دارد. از مدل‌های پردازنده گیمینگ با بودجه مناسب می‌توان به  Intel Core i5-12600K اشاره کرد.

برای دریافت راهنمای CPU گیمینگ و انتخاب بهترین نوع پردازنده، می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های 06152370253 و 09302227675 با متخصصین مجموعه بزرگ گامالوپ تماس بگیرید.

راهنمایی بیشتر برای خرید بهترین CPU گیمینگ را از مجموعه گامالوپ بخواهید!

در این مقاله راهنمای خرید CPU گیمینگ را بررسی و نکات ضروری و مهم خرید بهترین پردازنده گیمینگ را بیان کردیم. CPU مغز سیستم به شمار رفته و وظیفه پردازش داده، انجام محاسبات و اجرای برنامه‌ها را دارد. هنگام خرید CPU باید به تعداد هسته‌ها، هماهنگی CPU با مادربرد، سوکت اتصال پردازنده، سیستم کولینگ، سرعت کلارک و غیره توجه داشته باشید.

خرید یک CPU مناسب و باکیفیت نیاز به دریافت مشاوره فنی و تخصصی دارد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید با متخصصین مجموعه گامالوپ ارتباط بگیرید و راهنمای فنی لازم را دریافت کنید. متخصصین مجموعه گامالوپ به شما کمک می‌کنند بنا به نیاز و انتظارتان مناسب‌ترین CPU گیمینگ را خریداری کنید. همراه با گامالوپ از بازی‌های خود نهایت لذت را ببرید.