تفاوت میان ریمستر، ریمیک و ریبوت نمیدونید حتما همراه ما باشید ، در سال‌های اخیر شاهد بازسازی و عرضه بازی‌های قدیمی زیادی بودیم. این بازی‌های قدیمی برای بازسازی و انتشار و عرضه مجدد اما با کیفیت بالاتر، از اصطلاحاتی مانند ریبوت، ریمیک و ریمستر استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی این سه اصطلاح بپردازیم.

فهرست محتوا

4 مورد
  1. ریمستر چیست؟
  2. ریمیک چیست؟
  3. ریبوت چیست؟
  4. جمع بندی نهایی

ریمستر چیست ؟

ریمستر چیست؟

ریمستر یکی از راه‌های بازسازی و بازعرضه بازی‌های قدیمی است. با ریمستر کردن، بازی مورد نظر از نظر داستان و داده‌ با هیچ تغییری مواجه نمی‌شود؛ هدف اصلی از ریمستر کردن بازی‌‌های قدیمی، حفظ داستان و محتوای اصلی بازی‌ها و ارتقاء بخش‌های گرافیکی و صوتی است.

از ریمستر معمولا برای انتقال بازی‌ها از یک نسل به نسل بعدی استفاده می‌شود؛ معمولا در صورتی که فاصله بین این نسل‌ها بیشتر از 2 یا 3 نسل باشد، تولیدکنندگان بازی مورد نظر از ریمستر استفاده نمی‌کنند و بازی جدیدی را می‌سازند.

استودیو و شرکت‌های بازی‌سازی که قصد دارند در محتوای بازی نسل‌های گذشته‌ خود تغییری ایجاد نکنند و بازی دقیقا همان خط داستانی را با جلوه‌های صوتی و گرافیکی پیشرفته‌تر دنبال کند، از ریمستر (Remaster) استفاده می‌کنند.

ریمیک چیست ؟

ریمیک چیست؟

ریمیک هم راه دیگری است که بازی‌سازان برای عرضه دوباره بازی مورد نظر از آن استفاده می‌کنند. بازی‌هایی که ریمیک می‌شوند، برخلاف بازی‌های ریمستر شده از نظر داده و محتوا هم با نسخه اصلی و اورجینال بازی که در گذشته منتشر شده بود تفاوت‌هایی دارند.

به عبارتی دیگر، در بازی‌های ریمیک شده (Remake) شخصیت‌ها و محیط بازی‌ هم علاوه بر جلوه‌های صوتی، گرافیکی و … دچار تغییراتی می‌شوند. حتی در برخی بازی‌های ریمیک شده مشاهده شده است که داستان بازی هم با تغییراتی مواجه شود.

با ریمیک شدن یک بازی، گیم‌پلی آن از نظر گرافیکی و شخصیت‌پردازی کاملا به‌روزتر از نسخه قدیمی خود می‌شود. به همین دلیل، شخصیت‌های گذشته با بازسازی و استفاده از ابزار طراحی قدرتمند، از نظر گرافیکی و طراحی دگرگون شده به نظر می‌رسند؛ در حالی که این شخصیت‌ها، برگرفته از همان شخصیت‌های نسخه قدیمی بازی هستند.

ریمیک کردن یک بازی به دلیل این انجام می‌شود که دیگر آن بازی نمی‌تواند با شخصیت‌ و خط داستانی نسل قدیم در نسل جدید هم جذاب و کاربرپسند باشد. به همین دلیل تولیدکنندگان سعی‌ می‌کنند با حفظ ساختار نسخه قدیمی، بازی جدیدی را تولید کنند که برای نسل جدید جذاب به نظر برسد.

در نسخه‌های ریمیک شده، حتی ممکن است بخشی از داستان به دلیل جذاب نبودن در بازی‌های نسل جدید، حذف شود؛ با توجه به همین مسئله، می‌توان گفت که بخش‌های زیادی از نسخه ریمیک شده با نسخه قدیمی متفاوت خواهد بود.

معنی ریبوت

ریبوت چیست؟

در بازی‌های ریبوت شده، شباهت‌های بازی با نسخه قدیمی خود به کمترین حالت ممکن می‌رسد؛ این تغییرات به صورتی است که در بسیاری از بخش‌ها (در صورتی که نام بازی را ندانید) نمی‌توانید متوجه نسخه ریبوت شده شوید.

به عبارتی دیگر، تنها نام بازی و البته ساختار و پایه داستان آن شبیه به نسخه قدیمی خواهد بود و در نسخه ریبوت شده شما به نوعی با بازی کاملا جدید مواجه خواهید بود.

ریبوت زمانی انجام می‌شود که ساختار کلی بازی و گیم‌پلی آن دیگر برای نسل جدید هیچگونه جذابیتی نداشته باشد. در این شرایط سازنده بازی سعی می‌کند به صورت کلی و جزئی در گیم‌پلی بازی تغییراتی ایجاد کند.

در اکثر بازی‌های ریبوت شده (Reboot) جزئیات ریز بازی هم با تغییراتی مواجه می‌شوند. برای مثال، در نسخه ریبوت شده بازی خدای جنگ با گیم‌پلی کاملا جدیدی مواجه هستیم و حتی زاویه دوربین و دیگر ساختارهای بازی هم تغییر کرده‌اند.

در صورتی که این تغییرات به وجود نمی‌آمد، بدون شک خدای جنگ نمی‌توانست برای پلیرهای نسل جدید جذاب و درگیرکننده به نظر برسد. در واقع همین تغییرات بود که بازگشت بازی خدای جنگ را به کنسول‌های نسل جدید آسان کرد.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به معرفی و بررسی اصطلاحات ریمستر، ریمیک و ریبوت پرداختیم. در بازی‌های ریمستر شده، داستان و محتوای نسخه قدیمی بازی با تغییرات زیادی مواجه نمی‌شود و بازی از نظر گرافیکی و جلوه‌های صوتی و بصری کاملا تغییر می‌کند. در بازی‌های ریمیک شده، این تغییرات بیشتر می‌شوند و بخش‌هایی از محتوا و داستان بازی تغییر می‌کند و یا حذف می‌شود؛ در بازی‌هایی که ریبوت می‌شوند هم این تغییرات به اوج خود می‌رسد و غیر از نام و ساختار کلی داستان بازی، تمام بخش‌ها تغییر می‌کند و با گیم‌پلی جدیدی مواجه خواهید بود.